Mona Ammitzbøll
Bruger
Beskeder: 2
|
 |
« Dato: 12. September , 2007, 12:25:04 » |
|
Jeg vil opfordre LDF til i mindre grad at satse på, at eneste udvej for en landsbys overlevelse er støtte, puljer og andet blår. Det er så få og små penge - set i det store perspektiv - som kastes ud til de hungrende landdistrikter, som så kan slås indbyrdes om midlerne - det er kun en brøkdel af alle de gode ansøgninger til disse puljer, som rent faktisk får en slant af kassen.
LAG og landdistriktspulje repræsenterer simpelthen ikke den store økonomiske værdi for landdistrikter generelt - det eneste gode formål er, at det kan bruges til at profilere landdistriktssagen - men så sandelig også politikerne, der pudser glorie med disse midler som pudseklud - mens kommunernes stramme budgetter og reformer i den grad er med til at underminere de ressourcer vi har i landsbyen.
Eksempel fra Andst - : Der er fjernet 2x 9000 kr i støtte årligt til vore to forsamlingshuse i området - vores genbrugsplads lukkes (uden høring, fordi man regnede med at kende vores holdning på forhånd tsk tsk), og vi får i stedet en sikkert udmærket lille privat spand til nogle få affaldssegmenter - spejdernes papirindsamling lukkes derved - så de mister 20.000 årligt. Idrætsforeningen skal betale 3000 ekstra årligt for leje af halgulv. Så får vi 29.500 til lokalrådsarbejde som et højt profileret plaster på såret - fint nok - men skolen mister halvanden stilling - rundt regnet svarende til 400.000.... Øvrige ændringer, såsom i børnehaven og fritidsklub går lige op med tidligere budget. Nå joh - så får vi lige en bogbus ud i en halv time ugentligt på et tidspunkt hvor ingen er hjemme... Så har vi også lige haft en sag, hvor vi ønskede at en byggespekulant skulle flytte lidt på nogle stier i et nyt andelsboligområde, så alle i byen kunne få glæde deraf. Beskeden var, at når bygherre ikke ville - så var der ingen hjemmel til at få vort velargumenterede forslag igennem - heller ikke selv om embedsværket kunne anbefale vores løsning.
Ergo er det i samarbejdet med kommunen, der især skal ske et løft - i Andst har vi været tidligt ude med dialog og forslag på de områder vi nåede at få kendskab til før byrådet havde besluttet sig - men de gode intentioner synes ikke at flytte noget. Man kan vælge at overhøre os hvis man vil.
Som jeg nævnte på landdistrktskonfere ncen, vil en høringsret være på sin plads. Det kan selvfølgelig ikke sikre imod, at det blot bliver en overhøringsret, men alt andet lige - så kan vi få ret til blive hørt i sager der vedkommer os, så vi kan få mere indflydelse på det der foregår - man vil nok oftere vælge at konsultere os i tide før beslutningerne - og den større indflydelse vil gavne rekrutteringen til lokalrådene.
Et ønske der også er opstået i vores landsby er muligheden for interne afstemninger om forskellige sager. Hvis vi kan sige at så og så mange % af landsbyens befolkningen går ind for denne eller hin løsning - så vil vi give byrådspolitikerne et godt argument for at gennemføre løsningen som vi ønsker den.
Håber på en debat om disse grundlæggende vigtige spørgsmål, som de er opstået ovenpå de seneste oplevelser hos lokalrødderne i et landdistrikt.
Med landlig hilsen Mona Ammitzbøll
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Carsten Blomberg Hansen
|
 |
« Svar #1 Dato: 13. September , 2007, 08:37:59 » |
|
Kære Mona Jeg er grundlæggende enig i dine synspunkter omkring støtte til landdistrikterne og jeg kan forsikre dig om at LDF hele tiden arbejder for en forankring. Men der er lidt for lidt fokus på området fra regeringens side. Det skal vi i fællesskab forsøge at forandre. Medens vi venter på forankringen er "støtten" ok som motivation for alle os ildsjæle, men der skal i løbet af ikke alt for længe skabes en forandring og jeg mener den skal tage udgangspunkt i kommunerne. 
|
|
|
|
|
Logget
|
Carsten Blomberg Hansen
|
|
|
Henrik Falch Petersen
Bestyrelse Slagelse
Aktiv bruger
Beskeder: 8
|
 |
« Svar #2 Dato: 7. Oktober , 2007, 09:49:05 » |
|
Hej Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad Mona selv mener er løsningen, når det ikke er støtte, som er vejen frem. I Slagelse Kommune, hvor jeg bor, bliver der også skåret på stort set alle områder, fordi kommunen skal spare. Jeg kan ikke gennemskue, hvad meningen er. Er det fordi vi i landområderne ikke er gode nok til at skaffe penge ude fra til - eller er vi bare nogle pivskider, der har haft det for nemt i vores små kommuner? Skal vi ikke bare vende os til, at hvis man vil sætte ting i gang, så man selv betale for det? På den måde vil vi heller ikke være pudseklud for politikernes glorie, hvis vi klarer os selv. mvh Henrik Falch Medlem af lag-Slagelse Formand for Slagelse Kulturråd
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Bjarke Hassert Nielsen
Bestyrelse Assens
Aktiv bruger
Beskeder: 16
|
 |
« Svar #3 Dato: 24. Oktober , 2007, 13:35:47 » |
|
En utrolig spændende diskussion, der nok ikke har nogen løsning lige nu.
Sat på spidsen kunne man hævde at politikerne gør alt hvad de kan for at lukke de små samfund, ved lukning af skoler børnehaver etc. Argumentet er selvfølgelig at de kan se i krystal kuglen at børnetallet er faldende. Men det er jo i høj grad en selvopfyldende profeti, for hvis alle aktiviteter lukkes i de små samfund så det sku' da klart at børnefamilierne ikke vil bo der.
- Og så får vi en klat landdistriksmidler, for at vi skal holde vores kæft, og ellers være glade for at vi overhovedet får noget. Og så kan vi ellers betale for vores friskoler. fribørnehaver etc, mens den største by inkasserer alle service faciliteterne.
Men jeg klager ikke - jeg har det godt hvor jeg bor og jeg nyder at køre mine 5 km til dagplejen , men jeg kan godt undre mig lidt.....
Bjarke, LAG Assens, og selvstændig erhvervsdrivende
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Søren Vinding
Bruger
Beskeder: 1
|
 |
« Svar #4 Dato: 3. Marts , 2008, 10:41:05 » |
|
Kære Mona og i andre. Det er ikke så tit jeg er ind på denen konference, så disse betragtninger er lidt forsinket.
Jeg kan ikke se, at der er noget "enten/eller" i landdistriktsudvikl ing. Alle muligheder skal bruges og bør bruges inkl. støttepuljer og kommunal kontakt. Jeg synes det er rart at aktive mennesker har en mangfoldighed af strenge at spille på. Der skal noget mere SPAS (gl. slogan fra gl. Esbjerg kommune) i landdistriktsarbejd et. SPAS betyder "Spil På Alle Strenge"
Nogen gange er en sådan SPAS strategi rigtig langsigtet. I min kommune har vi gennem hårdt og langvarrigt arbejde fået en rigtig god bas-streng at spille på. Det lykkedes os at forblive en lille kommune med en forholdsvis stor egen beslutningsret. Det fjerner nogle af de problemer du skriver om, Mona. Pointen er at arbejder man tilstrækkeligt langsigtet, så kan der opstå tålelige forhold.
Med venlig hilsen Søren Vinding LAG formand på Fanø
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Mona Ammitzbøll
Bruger
Beskeder: 2
|
 |
« Svar #5 Dato: 3. Marts , 2008, 23:08:08 » |
|
Hej Søren på Fanø Det lyder som om der er lidt mere Spas i en ø-kommune, der er gået fri af sammenlægningsræset.
Den langsigtede og overordnede strategi for landdistriktsudvikl ingen og LDF's arbejde må være at få samspillet mellem lokalråd og kommuner til at være mere ligeværdigt - så der ikke tromles, men kultiveres i de nye storkommuner.
Så må alt menageriet med EU-midlerne papirnusseri, prioriteres ned i den skala hvor det rent økonomisk hører hjemme, som en lille brøkdel af den økonomi, som kommunerne serviceforpligtelse r trods nedskæringer tilsiger landsbyer og lokalområder.
Mange hilsener - Mona Ammitzbøll
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|